V článku se podíváme na týdenní zkušenost s elektromobilem Renault Megane E-Tech. Hodnocení bude spíše subjektivní, na konkrétní parametry se dívat nebudeme. A také srovnáme tento vůz s našimi sectroňáckými VW ID.4.
Jaký je Renault Megane E-Tech?
Zcela elektrický vůz Megane jsme měli možnost vidět už po jeho uvedení na trh. Vždy ale jen na krátké svezení, ať už v rámci Renault days nebo na Flotila srovnávacích jízdách v Hradci Králové 2023. Při tom krátkém svezení a zažitých zkušenostech s firemními Volkswageny, vypadal Renault docela nepřehledně. Spousta páček a knoflíků. Pocit dezorientace. Bylo tam toho moc.
(dále psáno v první osobě z pohledu testera)
Změnil jsem názor? Rozhodně. Týden je dostatečně dlouhá doba, zažít si ovládání auta, aniž byste museli tápat, kde co najdete. Ale pojďme postupně.
Blížím se k autosalonu, kde proběhne předání vozu. Červený Megane stojí před budovou. Je to poprvé, co si tuto barvu uvědomuji. Vlastně přemýšlím, že elektrické Mégany nejsou na cestach vůbec vidět. Tesly, Volkswageny, Hyundaie, Mercedesy vidíte docela běžně, ale Renaulty ne.
Renault Megane E-Tech je elektromobil, který mě oslnil svým moderním designem. Elektromobil se pyšní elegantními liniemi, které ho činí nejen efektivním, ale také vizuálně přitažlivým.
Přední část vozu je zdobena štíhlými LED světlomety, které mu dodávají líbivou tvář. Středu vévodí majestátní symbol značky v novém designu. Aerodynamický design předního nárazníku zlepšuje efektivitu vozu a zároveň snižuje odpor vzduchu.
Boční pohled na Megane E-Tech ukazuje elegantní linii, která přitahuje pozornost. Kola jsou moderní a aerodynamická, což přispívá k lepšímu dosažení nízkého odporu vzduchu. Kromě toho jsou k dispozici různé designové prvky, které zahrnují chromované detaily a stylové lišty. Kliky jsou elektricky ovládané a vyjedou ze dveří vždy při odemknutí vozu. Kliky zadních dveří jsou v prostoru za oknem. Pasažéři, které jsem měl možnost svézt, je často hledali.
Celkově je design Renault Megane E-Tech vkusný a moderní, což z něj činí atraktivní volbu pro ty, kdo hledají elektromobil s elegantním vzhledem a zároveň ohleduplným k životnímu prostředí.
Interiér
Při otevření dveří mě upoutal výrazný volant s tlačítky a celému kokpitu dominují dva velké displeje. Jeden podlouhlý za volantem. Ten není dotykový. A pak svislý středový. Standardní obrazovka ukazuje vestavěné Google Mapy. Ovládání klimatizace a dalších funkcí, které potřebujete zapnout intuitivně, je v interiéru umístěno formou mechanických tlačítek. Tady dávám velké plus.
Při pohledu do zpětného zrcátka si musíte všimnout velmi malého okna. Renault to však vyřešil chytře. V zrcátku je zabudován LCD displej, který se vám zapne po 'nastartování' vozu. Ano, jedna z věcí, na kterou nejsem zvyklý. Před jízdou musíte auto zapnout tlačítkem. A před vystoupením z vozu zase vypnout. Zmáčknutí parkovací brzdy jako u VW nestačí.
Místo na zadních sedadlech nedokážu posoudit. Jsme nevysocí. Se svými 174 cm a nastavením sedadla řidiče dle potřeb bylo pro dceru za mnou stále dost místa na to, aby si dala nohu přes nohu.
Zavazadlový prostor mě po otevření pátých dveří překvapil svou hloubkou. Musíte se nahnout, abyste viděli na dno. Trochu přeháním, možná to dělá vyšší nákladová hrana. Pod krytem kufru je ještě prostor pro uložení nabíjecího kabelu nebo přenosné nabíječky. Kufr poskytuje opravdu dostatek prostoru i na rodinnou cestu na dovolenou. Jedině uložení lyží musíte řešit střešním boxem. Zadní sedadla nemají tunel na prostrčení a jsou sklopná v poměrech 1/3 a 2/3.
Infotainment se povedl
Infotainment vozu běží na systému Android Automotive a systém je velice svižný. Nedá se srovnat se systémem, který znám z VW. Do vozu se přihlásíte svým Google účtem a rázem dostanete v mapách body, které používáte. Jak jednoduché. Nic se vlastně nemusí nastavovat. Google účet a jeho mapy používáme prakticky všichni. Po spárování s telefonem jde pohled přepnout také do Android Auto pro uživatele Android telefonů nebo Apple Car Play.
Se spoustou věcí vám dokáže pomoci i Google Assistant. Ať už se jedná o nastavování teploty ve voze, zadáváním adresy v navigaci (i když je jen v angličtině a některým českým ulicím bohužel nerozumí), nebo si s ní můžete jen popovídat, zjistit informace o počasí, za kolik dní jsou Vánoce, nebo vám zazpívá písničku. Svou hudbu jsem si pouštěl v rámci předplatného YouTube Music přes Apple Car Play prostředí a nebo rovnou hlasově přes Siri.
V systému najdete i obchod s aplikacemi. Netlix ani YouTube tam ale z bezpečnostních důvodů nenajdete. Samotné nastavování vozu už je provedeno v softwaru Renaultu a funguje také svižně.
Na velkém displeji za volantem si můžete měnit tři druhy grafiky. Jedna ukazuje klasické budíky rychlosti a aktuální spotřeby s doplňkovými informacemi, které si měníte tlačítky na volantu (průměrná spotřeba a ujetá vzdálenost nebo infromace o rádiové stanici/přehrávané skladbě. Dále můžete přepnout na tlak v pneumatikách.
Druhá obrazovka je podobná, ale střed mezi budíky znázorňuje obrázek auta a situaci před ním. Rozestup v sekundách od auta před vámi. Rozestupy jsou podbarveny červeně, žlutě nebo zeleně, podle toho jak jste blízko resp. daleko od vozu před vámi. Barvy se mění i podle aktuální rychlosti. Červená vzdálenost je jiná při pomalé jízdě ve městě nebo při rychlosti 130 km/h na dálnici. V levé části obrazovky najdete dále údaje k adaptivnímu tempomatu.
Třetí obrazovka vám ukáže Google mapy s trasou navigace. A mít je v zorném poli, kdy jen sklopíte pohled dolů je mnohem bezpěčnější, než když musíte oči posunout dolů a ještě na střed vozu.
Spotřeba
S vozem Renault Megane E-Tech jsem za týden najel přes 900 km. Byly to jak cesty po městě, tak po okreskách okolo Ostravy a jedna zpáteční cesta do Brna.
Celková spotřeba při vrácení vozu ukazovala 16,7 kWh/100 km. Např. zpáteční cesta z Brna po D1 s nastavenou rychlostí 115 km/hod byla 16,2 kWh/100. Ve vozech Renault si můžete na displeji nastavit ECO ukazatel, který ukazuje způsob vaší jízdy v rozmezí 0-100. Čím vyšší číslo, tím plynulejší a tím úspornější jízda.
Nezmínil jsem, že Google mapy při nastavení cíle zobrazí i předpokládaný stav baterie v cíli. Ale také zobrazí stav baterie vozu při zpáteční cestě do místa, ze kterého se vyjíždělo.
Při nastavení zpáteční jízdy z Brna do Fulneku a aktuálním nabití na 80 %, ukazovala navigace stav baterie po dojezdu 21 %. Po výše zmíněné jízdě jsem dojel do cíle s baterií na 43 %. Zatímco při ostatních jízdách stav většinou odpovídal i když byl lepší o jednotky procent. Při této jízdě jsem to opravdu podcenil. Můžu ale říct, že opravdu víte, jestli vám energie do cíle vydrží. Asi by bylo těžké odhad přepísknout.
Nabíjení
Během týdne jsem párkrát nabíjel na veřejných stanicích a kromě cesty z Brna, kdy jsme čekali u vozu do nabití na 80 %, probíhalo nabíjení vždy v okamžiku, kdy jsem auto nepotřeboval, například během kratšího nákupu. Poté jsem ale vůz odpojil a pokračoval v jízdě.
Ve voze jsem měl připravenou i přenosnou nabíječku z našeho prodejního sortimentu, pomocí které jsem chtěl nabíjet na domě, ale nakonec to nebylo potřeba. Díky palubní nabíječce o výkonu 22 kW je možno použít obě varianty našich přenosných nabíječek. Jak 11 kW / 16 A, tak i silnější, o výkonu 22 kW / 32 A.
Jednu věc, kterou musím zmínit a zdržela mě při nabíjení na cestu z Brna, je umístění nabíjecího portu. Renault Megane E-Tech má nabíjecí konektor umístěn nad pravým předním kolem. Může se tedy stát, že u veřejné nabíjecí stanice při určité konfiguraci nedosáhne kabel se zástrčkou k vozu.
Konkrétní situace, která se mi stala bylo nabíjecí místo s dvěma parkovacími místy a jednou stanicí umístěnou uprostřed mezi nimi. Z pohledu čelem ke stanici byl na levém parkovacím místě zaparkován jiný vůz. Pokud bych zaparkoval předem směrem ke stanici, kabelem bych vůz neobešel. Zaparkoval jsem tedy zacouváním a i přesto mi chybělo nějakých 20 cm k nabíjecímu portu. Pokud by se vozy prohodily, mohli bychom nabíjet oba. Toto nabíjení mě tedy zdrželo asi o 15 minut, kdy jsem čekal než se vrátí řidič druhého vozu.
Celkové hodnocení
Před zapůjčením vozu se mi modely ID líbily. Měl jsem s nimi největší zkušenosti. Ale stačil týden a změnil jsem názor. Renault je opravdu velmi povedený elektromobil. A to z pohledu designu (ale to může být osobní pohled), tak ergonomie řízení a ovládání a také spotřeby. Vlastně se teď divím, proč nejsou na silnicích. Pokud se díváte po svém novém elektromobilu, vemte v potaz i značku Renault. Možná vás překvapí.
Ke konci roku se v nabídce značky objeví nový, plně elektrický Scénic a následovat budou Renault 5, malé auto do města ve skvělém designu a Renault 4, což bude náhrada Renaultu Captur.
Poděkování
Za nabídku možnosti vyzkoušet si Renault Megane E-tech děkujeme Renault Group a autosalonu Autoset Centrum v Ostravě.
Oficiální stránky modelu Renault Megane E-Tech