Zpět

Přesné GNSS přijímače v aplikacích mobilní robotiky

Již několik let jsou na trhu dostupné GNSS přijímače umožňující dosáhnout centimetrové přesnosti lokalizace. Tyto přístroje se z počátku prosazovaly převážně při geodetických měřeních, kde významně časově zkracovaly celkovou dobu realizace zakázky ve srovnání s tradičními přístupy. Tyto přístroje jsou dnes také běžně dostupné i v OEM verzích, tedy verzích primárně určených pro zástavbu do vlastních vyvíjených zařízení.

Dosažení vyšších přesností než je běžné u denně používaných přístrojů (mobilní telefon, navigace pro automobily atd.) je velmi často založeno na využití dalších korekčních dat, které nejsou součástí základních GNSS signálů. Standardní způsob měření (v režimu tzv. kódového měření) je možné těmito přístupy zpřesnit přibližně až na 30 cm. Pro dosažení ještě vyšších přesností (blížících se k 1 cm) je nutné použít přístroje s tzv. fázovým měřením. Výpočet požadovaných veličin je možný v reálném čase nebo později v rámci tzv. post-processingu.

Za ideálních pracovních podmínek nemusí být pro mnoho aplikací užitné parametry cenově řádově rozdílných přijímačů významně rozdílné. Stále ale existuje nespočet aplikací, kde klíčovým požadavkem je stabilní vysoká přesnost v průběhu celého měření i v případě zhoršených pracovních podmínek, nejčastěji způsobených sníženou kvalitou přijímaných GNSS signálů.

Přesné letecké  mapování

GNSS přijímače dnes zaujímají nenahraditelnou roli u létajících robotů neboli bezpilotních letadel. V podstatě každé bezpilotní letadlo určené pro profesionální použití, dokonce i řada amatérských, je dnes vybaveno GNSS přijímačem pro zajištění poziční stabilizace, případně pro lokalizaci při automatickém letu po naplánované trajektorii. V tomto případě, až na specifické případy, postačují autonomní přijímače pracující pouze v kódovém režimu s přesností v řádu jednotek metrů. Své uplatnění zde ovšem nacházejí i řádově přesnější a dražší RTK GNSS přijímače, a to především za účelem přesného leteckého mapování – rychle se rozvíjející odvětví nacházející uplatnění v řadě oborů, jako je stavebnictví, zemědělství, životní prostředí či archeologie.

Bezpilotním leteckým mapováním se zabývá i skupina robotiky ve výzkumném centru CEITEC, které je součástí Vysokého učení technického v Brně. Samotné letadlo, typicky multikoptéra, je vybaveno dvouvstupovým RTK GNSS přijímačem od společnosti Trimble umožňujícím měřit kromě přesné pozice také orientaci ve dvou osách. Tato data jsou dále fúzována s daty z inerciálních snímačů, díky čemuž je možné estimovat všech šest stupňů volnosti s frekvencí v řádu stovek hertzů. Pomocí přesné časové synchronizace s palubním digitálním fotoaparátem je pak možné každé fotografii přiřadit přesnou pozici a orientaci v okamžiku jejího pořízení. Následné zpracování dat metodou zvanou fotogrammetrie umožňuje rekonstruovat tvar nasnímaného povrchu a vytvořit digitální 3D model a ortofotomapu s přesností a rozlišením v řádu jednotek centimetrů. Tyto mapy jsou dále používány pro přesnou navigaci autonomních pozemních robotů, které jsou na tomto pracovišti rovněž vyvíjeny.

Vysoké učení technické v Brně
 Středoevropský technologický institut
 Purkyňova 123
 612 00  Brno







Další aktuality

Nový virtuální katalog antén

Prolistujte si náš zbrusu nový virtuální katalog antén na svém monitoru.

Číst více

SECTRON šlápl do elektromobility

V minulém článku jsme vás informovali, že jsme v SECTRONu "šlápli" do elektromobility a využili tak nabídky dotačních titulů Elektromobilita I. a Elektromobilita II. Pořídili jsme první dva elektromobily Volkswagen ID.3, Kia e-Niro a také DC nabíječku.

Číst více

Jaký byl v SECTRONu rok 2020?

Rok 2020 se zařadil mezi ty náročnější ovlivněný především pandemickou situací. Začátek nového roku je příležitostí se ohlédnout za uplynulým rokem a zhodnotit, zda se nám podařilo naplnit cíle a předsevzetí, která jsme si nastavili. Jaký ten rok vlastně byl v rovině pracovní či rodinné? Pojďme se podívat, jaký byl uplynulý rok z pohledu SECTRONu.

Číst více

Jak vznikal firemní branding elektromobilu Volkswagen ID.3

SECTRON je na začátku přeměny firemní flotily na elektroflotilu. A to si vyžádalo i změnu grafiky nových vozů. Na jaký oříšek jsme narazili? A podařilo se nám jej vyřešit? Dovíte se v článku.

Číst více

Hotline: 599 509 599

Obchodní oddělení: +420 556 621 030, obchod@sectron.cz

Hledáme relevantní výsledky.

Žádný výsledek neodpovídá Vámi napsanému výrazu.

Hotline: 599 509 599

Obchodní oddělení: +420 556 621 030, obchod@sectron.cz

Přihlášení k odběru novinek

Odesláním formuláře souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

Pro listování v sekci posuňtevpravo / vlevo
Pro listování v sekci posuňte vpravo / vlevo
Varování
Zavřít