Hotline: +420 599 509 599

Obchodní oddělení: +420 556 621 030, obchod@sectron.cz

Správný nabíjecí kabel patří do výbavy každého elektromobilu

Článek z časopisu FLOTILA


Všichni uživatelé elektromobilu řeší otázku efektivního nabíjení. A tím myslíme jak v čase, místě tak v ceně. Pojďme se společně podívat na jedno elegantní řešení. Společnost SECTRON prodává přenosnou nabíječku 16 A do trojfázové 400 V zásuvky s možností dokoupení redukcí na vidlici CEE 3pin (pro kempovou zásuvku) a 230 V CZ/SCHUKO. Je toto řešení dostatečné pro každodenní používání nebo to je jen nouzová alternativa?


Přenosnou SECTRON AC nabíječku 16 A/400 V jsme dostali v praktické brašně s uchy, která chrání kabel před poškozením při převozu nebo uložení. Součástí balení byl český manuál a držák na zeď. Celková délka nabíječky dosahovala necelých 6 metrů a vážila 3 kilogramy. Délku považujeme za zcela dostatečnou, neboť pokud je 400V zásuvka umístěna kdekoliv v garáži, vždy se dalo najet tak, abychom pohodlně dosáhli do nabíjecího portu. Při manipulaci s nabíječkou (kabelem) nás překvapila lehkost obsluhy.

Kabel se nijak nekroutil a šel snadno rozmotat a zase smotat, brašna je dostatečně velká a materiál něco vydrží. Jako výhodu vnímáme také možnost připevnění nabíječky na stěnu v garáži pomocí přiloženého držáku. Pokud jsme neměli naplánovanou delší cestu s nabíjením, nemuseli jsme nabíječku vybalovat a znovu balit. Jednoduše jsme ji nechali na nainstalovaném držáku.

Pojďme ale k technickým parametrům. Na jedné straně nabíječky je červená zástrčka CEE 5pin 16 A/400 V, na druhé je zástrčka Mennekes Typ 2. V balení jsme měli také příplatkové příslušenství v podobě redukce na zásuvku 230 V. Jak již hodnoty v názvu nabíječky napovídají, jedná se o 16A provedení s výkonem 11 kW, což je pro většinu elektrických vozů maximální nabíjecí výkon na AC nabíjení.

Práce s nabíječkou je velmi jednoduchá. Jeden konec nabíječky zasunete do zásuvky ve zdi, naběhne displej a pomocí jednoho tlačítka můžete nastavit omezení nabíjecího proudu (v Ampérech v krocích od 6 do 16 A) a pomocí druhého si nastavit odložení nabíjení (až 9 hodin). Tuto funkci oceníte v momentě, kdy máte u svého dodavatele elektřiny sjednaný nízký/vysoký tarif. Potom už stačí připojit nabíječku do zaparkovaného vozidla a podle nastavených parametrů se spustí nabíjení.

Nastavení nabíjecího proudu a odloženého startu tlačítky

Displej nás po dobu nabíjení informuje o aktuálně dodané elektřině do vozidla, jakým proudem je vozidlo nabíjeno, jakou má nabíječka provozní teplotu, kolika fázemi je nabíječka s vozidlem spojena. Po dokončení nabíjení si nabíječka zapamatuje množství dodané energie do vozu a tento údaj uloží do paměti. Po dobu testování jsme tak měli přehled o každém nabíjecím cyklu a množství dodané energie. Tuto funkci vnímáme velmi pozitivně, protože na konci měsíce lze na displeji vyvolat tyto záznamy z paměti nabíječky a předat celkovou měsíční spotřebu energie k vyúčtování. Takovým jednoduchým postupem může zaměstnanec vykazovat nabíjení vozu doma a zpětně jej vyúčtovat dle vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad. V průběhu testování jsme se setkali také se situací, kdy došlo při dobíjení vozu k výpadku proudu a obávali jsme se, jestli budeme mít vozidlo ráno připraveno k provozu. Potěšilo nás, že bylo vše v pořádku a my se nemuseli obávat krátkého dojezdu. Zástupce společnosti SECTRON nám potvrdil, že tyto dvě výše popsané vlastnosti jsou novými funkcemi chytré nabíječky s nejnovějším firmware.

Diplej přenosné nabíječky

V průběhu testování jsme se nesetkali s žádnými komplikacemi. Nabíječka se dá vozit v praktické brašně v autě a začínajícím elektromobilistům poskytne jistotu možnosti nabíjet z jakékoli zásuvky po trase. Brašna je součástí balení.

Při krátkých trasách nabíječka supluje na stěně dražší a mnohdy méně vybavený Wallbox. Výsledek testu nás mile překvapil a můžeme potvrdit, že tato přenosná nabíječka patří do každého elektromobilu. Ba co víc, může směle nahradit i dražší wallbox na stěně.

Proč nestačí běžně dodávaný kabel ve voze?

Součástí každého elektrického vozu je nabíjecí kabel. Automobilky však zpravidla dodávají pouze hloupý kabel bez jakýchkoliv funkcionalit na 230 V a kabelové prodloužení pro nabíjení z veřejných AC nabíjecích stojanů. Za výražně vyšší příplatek lze na salónu dokoupit k novému vozu podobný produkt. Ten je však mnohonásobně dražší a mnohdy nenabídne všechny výše jmenované funkce.

Existuje i 22 kW přenosná nabíječka

V nabídce společnosti SECTRON najdete také přenosnou nabíječku 32 A/400 V, která je schopna nabíjet až 22 kW. Tento typ nabíječky je vhodný do EV s palubním bateriovým managementem 22 kW, nebo do vybraných PLUG IN hybridních vozidel. Uživatelé těchto vozů tak mohou nabíjet výkonem až 7,3 kW (16 A–2 Fáze / 32 A–1Fáze) oproti 2,3 kW (10 A–1 Fáze).

Rychlý přehled funkcí: 

•  displej pro snadnější ovládání
•  nastavení maximálního nabíjecího výkonu
•  snímání teploty nabíječky
•  čas nabíjení  aktuálně dodávaný výkon do baterie při nabíjení
•  odložený start nabíjení
•  elektroměr
•  paměť nabíjení jednotlivých nabíjecích cyklů
•  ochrana před deštěm IP65

Video představení AC nabíječky:


ARSY line - tvorba webových stránek a eshopů