Když se retro sejde s budoucností: Renault 5 je zpět!!!
Design a odkaz 70. let
Nový Renault 5 je nepochybně jedním z nejpovedenějších návratů ikonického modelu do 21. století. Design čerpá z původního Renaultu 5 z 70. let. Jeho siluetu, světla i detaily karoserie si každý fanoušek okamžitě spojí s historií značky. Zároveň ale působí moderně, svěže a technicky vyspěle. Testovaný vůz v jasně žluté barvě doslova svítil v ulicích a připomínal, že i malé auto může být stylové a výjimečné. S délkou 3 922 mm a šířkou 1 774 mm je Renault 5 ideální do města, ale díky robustnějším až nafouklým proporcím nevypadá vůbec jako malé auto. Díky platformě AmpR Small, na níž Renault 5 stojí, je interiér prostornější než by se zvenku zdálo.
Jízdní vlastnosti
'Pětka' ve verzi s výkonem 120 kW (163 koní) a točivým momentem 245 Nm nabízí opravdu svižnou a zábavnou jízdu. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá přibližně za 8 sekund. Díky umístění kol v rozích karoserie a nízkému těžišti (danému baterií pod podlahou) působí velmi stabilně a agilně i v ostřejších zatáčkách. Podvozek je dobře vyladěný a řízení má příjemnou odezvu, malý hatchback tak nabízí až překvapivě sportovní zážitek z jízdy, který běžně známe spíše z vyšších tříd. Velkou škodou je, že to není zadokolka. Celý zážitek by byl umocněn na jiný level. V ostrých zatáčkách do jízdy zasahovala elektronika, takže auto drželo stopu a vždy poskytlo bezpečnou a sportovní jízdu.
Baterie a nabíjení
Testovaný vůz byl vybaven větší z dostupných baterií, konkrétně variantou o kapacitě 52 kWh (netto 50 kWh). Spotřeba během testu se ustálila na 17 kWh/100 km, což je velmi dobré číslo s ohledem na svižný jízdní styl testu. Reálný dojezd se tak pohybuje kolem 300 km v kombinovaném režimu. V městském provozu lze s lehkou nohou dosáhnout i výrazně více.
Co se týče nabíjení, Renault 5 podporuje AC nabíjení výkonem až 11 kW a DC rychlonabíjení až 100 kW. Při použití rychlonabíječky lze baterii dobít z 15 na 80 % zhruba za 25 minut, což jej činí plnohodnotně použitelný vůz i mimo městské prostředí.
Výbava vozu
Interiér vozu je moderní, ale zároveň se nese v duchu jednoduchosti. V testované verzi nechyběl digitální přístrojový štít, centrální dotykový displej (až 10,1') s infotainmentem kompatibilním s Android Auto a Apple CarPlay, automatická klimatizace, parkovací senzory, zadní kamera nebo celá řada asistenčních systémů – včetně udržování v pruhu, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu. Ovládání infotainmentu od Google bylo intuitivní a pohodlné. Z mého pohledu bylo za volantem moc páček. Ze začátku testu jsem s tím bojoval (jen na pravé straně ovládání režimu jízdy, rádia, stěračů), ale časem jsem si zvykl. Pro majitele nebo fanoušky Renaultu to není problém, ti jsou na to zvyklí z běžného provozu. V tomto ovládání je Renault konzistentní už několik desítek roků. Zajímavostí je i bidirectional charging (V2L), tedy schopnost vozu napájet externí zařízení.
Ostatní dojmy a postřehy
Renault 5 v sobě spojuje nostalgii s moderní technologií. Není to jen dopravní prostředek, ale auto, které vzbuzuje emoce. Během testu se za ním lidé pravidelně otáčeli, fotili si ho. A to je u městského elektromobilu velmi neobvyklé. Je to důkaz, že Renault stvořil vůz, který dokáže zaujmout i nadchnout.
Srovnání vozů stejné kategorie:
Parametr | Renault 5 E-Tech (52 kWh) | Peugeot e-208 (51 kWh) | Fiat 500e (42 kWh) |
Třída / karoserie | B-segment, 5d hatchback | B-segment, 5d hatchback | A/B-segment, 3d hatchback |
Platforma / pohon | AmpR Small, FWD | eCMP, FWD | eCMP, FWD |
Výkon | 120 kW (test) / 110 kW oficiálně | 115 kW | 87 kW |
Točivý moment | 245 Nm | 260 Nm | 220 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | 8,0 s | 8,2 s | 9,0 s |
Max. rychlost | 150 km/h | 150 km/h | 150 km/h |
Kapacita baterie (užitná / nominální) | 52,0 / 55,0 kWh | 48,1 / 51,0 kWh | 37,3 / 42,0 kWh |
WLTP dojezd | 402–412 km | 398–409 km | 300 km |
Reálný dojezd (EVDB) | ~335 km | ~315 km | ~235 km |
Spotřeba (test) | 17 kWh/100 km | – | ~15–16 kWh/100 km |
AC nabíjení | 11 kW (3f) | 7,4 kW (11 kW vol.) | 11 kW (3f) |
DC rychlonabíjení (max.) | 100 kW | 100 kW | 85 kW |
DC 15–80 % (čas) | ~31 min | ~27 min (20–80 %) | ~35 min |
V2X / obousměrné nabíjení | V2L + V2H/V2G (AC) | Nepodporuje | Nepodporuje |
Rozměry (d/š/v) | 3922 / 1774 / 1498 mm | 4055 / 1745 / 1430 mm | 3632 / 1683 / 1527 mm |
Rozvor | 2540 mm | 2540 mm | 2322 mm |
Pohotovostní hmotnost | ~1524 kg | ~1530 kg | ~1365 kg |
Zavazadelník (základ/max) | 326 l / ~1000 l | 309 l / 1118 l | 185 l / ~550 l |
Průměr otáčení | 10,3 m | 10,4 m | 9,7 m |
Děkujeme společnostem Renault Česká republika a Autoset Centrum ČR plus s.r.o. za zapůjčení testovacího vozu, které nám umožnilo provést důkladné hodnocení jeho vlastností a jízdních parametrů.